Vågar du positionera dig som tankeledare?

Publicerad:

2019-04-18

Många fördelar med att ta plats som tankeledare

När jag och Fredrik Andersson drivit Stockholm Creative Partner i tolv månader ville vi ta reda på vad som utmärker våra kunder. Vi fann snabbt tre gemensamma nämnare.

De är:

  1. Ledande inom sitt område.
  2. Lönsamma, men vill också ta ansvar för att göra världen bättre.
  3. De har flera medarbetare som de med fördel kan lyfta fram som tankeledare.

Vad är en tankeledare?

Vår definition av Thought Leadership är att det är människor som:

  • Har djup och bred kompetens inom ett eller flera områden.
  • Kan koppla samman sin expertkompetens med globala trender.
  • Vågar dra slutsatser om hur världen kommer att utvecklas och förändras.
  • Kan förklara hur dessa förändringar kommer att påverka människor och samhällen.
  • Generöst delar med sig av spaningar, slutsatser och verktyg för att hantera förändringen.
  • Vågar sticka ut hakan och ta debatten. De som förtjänar flest följare är (med få undantag) måna om att svara på frågor och kommentarer från följare och läsare.

Det finns många fördelar med att positionera sig som tankeledare, men även risker. Här är några:

  • Att generöst dela med sig av kompetens stärker ditt varumärke och du kan (över tid) uppfattas som branschledande. Risk: Dina kunder behöver uppfatta hela din verksamhet som lika kompetent som du framstår i dina spaningar.
  • Du kommer att attrahera de kunder som vill samarbeta med de bästa och har en möjlighet att positionera dig som ”premium”. Risk: Att uppfattas som distanserad, sval eller för dyr. Det är upp till dig att välja ett tilltal och en ton som uppfattas som mänsklig, genuin och trevlig att samarbeta med!  
  • Det blir enklare att få sändningstid och lojala följare. Välskrivna spaningar delas, kommenteras och debatteras flitigt – och rankas högt av Googles sökmotor.

Jag (Ulrika Nybäck) och min kollega Fredrik Andersson har de senaste åren hjälpt många aktörer inom näringsliv, offentlig sektor och startup-världen, med att positionera sig som tankeledare. Det har handlat om allt från strategier och talarträning till att hitta de bästa spaningarna och vinklarna eller att göra budskap tydliga och inspirerande.

Hör av dig om du vill ta del av våra erfarenheter!

Lär dig mer om flow, fokus och kreativitet!

Boka en föreläsning, workshop eller rådgivning!

kontakt