Stick ut hakan och lyckas med Storytelling!

Publicerad:

2019-04-21

1) Våga prata om det som skaver!

De mest framgångsrika individerna och verksamheterna vågar ta ställning och beskriva vad de står för, vad de tror på och vart de är på väg. En av Sveriges mest populära Youtubers, Therése Lindgren, fick rejäl fart på karriären (och fler följare) när hon började sprida berättelser om sin panikångest och hur hon hanterar den i vardagen. Skojätten Nike har den senaste tiden lyft politiskt laddade frågor, bland annat med känsloladdad storytelling i filmen Dream Crazy. Att ta ställning väcker känslor och bidrar till att människor kommenterar, delar och minns dina berättelser.

2) Stick ut hakan och väck intresse! 

En av våra starkaste drivkrafter handlar om att bidra till något som är större och viktigare än oss själva – därför hjälper själva ställningstagandet dig att attrahera medborgare, talanger och kunder som delar dina värderingar. It-företaget Atea uppmanar exempelvis sina kunder och partners att ansluta sig till 100-procent-klubben, ett initiativ som handlar om att återvinna hundra procent av all it-hårdvara. Hållbarhetsfrågan engagerar och leder till att människor vill sprida berättelserna vidare.

Vårdföretaget Kavat Vård har rönt stor uppmärksamhet genom att vara supertydliga med att de driver en verksamhet där de på riktigt lyssnar på vad de äldre vill och sedan gör allt för att uppfylla deras önskningar. I båda fallen har kunder, partners, talanger och allmänhet blivit engagerade och hjälpt till att sprida berättelser.

3) Låt medborgare eller kunder bli medskapare!

Att få vara med att tycka, tänka och bidra till andras utveckling är en stark drivkraft för oss människor. Allt fler verksamheter bjuder därför in till dialog och medskapande för att engagera medborgare eller specifika målgrupper. Fler än 4 000 göteborgare fick, hösten 2018, rösta på tre förslag på hur Skanstorget i Göteborg skulle kunna se ut, efter förtätning med bostäder, förskola, parkering under jord mm. Syftet var att skapa engagemang genom att låta medborgarna påverka resultatet.

Onlinejätten Footway valde att se kunderna som en viktig del av företaget och lät kunderna (under uppbyggnadsfasen) vara med och påverka viktiga beslut som returrätt, vilka märken de ville se i butiken med mera. Allt genom en tät dialog på Facebook. Dialog och medskapande är en viktig grund för att förtjäna följare som är villiga att dela, kommentera och sprida dina berättelser.

När ledarna i verksamheten är transparenta, modiga och kommunikativa – då vågar även medarbetarna dela sina stories. Om hur det är att jobba hos er, hur det är att använda era tjänster eller hur det är att bo i er kommun.

Lär dig mer om flow, fokus och kreativitet!

Boka en föreläsning, workshop eller rådgivning!

kontakt